Αναζήτηση
logo
Σπήλαια

Οι ομορφιές της Όθρυος δεν είναι μόνο επιφανειακές αλλά και υπόγειες. Στο βουνό υπάρχουν σπηλιές, σπήλαια, βάραθρα κλπ. (είναι καταγεγραμμένα περίπου 50), κάποια από τα οποία έχουν εξερευνηθεί (λίγα), ενώ πολλά παραμένουν ανεξερεύνητα.

Πιο γνωστό απ’ όλα είναι η Νεροσπηλιά, σε υψόμετρο 1.090μ, που αποτελεί το μεγαλύτερο υπόγειο ποτάμι (1.100μ. διαδρόμου) που έχει μέχρι σήμερα εξερευνηθεί σε ολόκληρη τη Θεσσαλία, απ’ όπου αναβλύζει νερό.

Περιλαμβάνει μεγάλη είσοδο, ευρείς διαδρόμους, αρκετές μεγάλες αίθουσες, λίμνες, εξαιρετικό διάκοσμο κατά τόπους, ενώ στο τέλος του καταλήγει σε σιφόνι, είναι δηλαδή από εκεί και πίσω οι διάδρομοί του γεμάτοι νερό. Για το λόγο αυτό η εξερεύνησή του απαιτεί υποβρύχιο εξοπλισμό. Η εξερεύνηση όμως σταματά στη 2η αίθουσα αφού δεν μπορεί να ερευνηθεί πιο πολύ, γιατί το στόμιο στενεύει και καθίσταται αδύνατη η περαιτέρω διερεύνησή του. Μετά την έξοδό του απ΄ το στόμιο το νερό σχηματίζει καταρράχτη ύψους 80 μέτρων. Η Νεροσπηλιά βρίσκεται ψηλά στην Όθρυ, μεταξύ των κορυφών «Πήλιουρα», που ανήκει στη Βρύναινα και «Γκιούζι», που ανήκει στους Κοκκωτούς. Για να το προσεγγίσει κανείς πρέπει ή να ανέβει στο βουνό μέσω Κοφών, ανεβαίνοντας τον ασφαλτοστρωμένο δρόμο έως το μνημείο της αεροπορίας (Τσατάλι) κι από εκεί μετά από 2χλμ περίπου υπάρχει ταμπέλα του ΕΟΣ Αλμυρού που μας βγάζει σε κατηφορικό χωματόδρομο που οδηγεί προς Νεροσπηλιά.

spilaio001

Αντίστοιχα μπορεί κάποιος να ανέβει από τους Κοκκωτούς. Ένας χωματόδρομος, αφού περάσει ανάμεσα από κάποια σπίτια φτάνει σε μια διασταύρωση (υπάρχει περιφραγμένο οικόπεδο) και εκεί στρίβουμε δεξιά και συνεχίζουμε ευθεία. Μετά από 2χλμ περίπου κατηφορικής πορείας, βρισκόμαστε στο πανέμορφο Πετροκάναλο, (διασχίζεται από το Χαρχαλόρεμα) όπου βρίσκεται το γραφικό – μικρό καταφύγιο του Ορειβατικού Συλλόγου Αλμυρού. Μετά τη ρεματιά ο δρόμος αυτός συνεχίζει ανηφορικά μέσα στα έλατα και μετά από 4-5χλμ, δίχως άλλες διασταυρώσεις, θα μας περάσει μπροστά από την είσοδο της σπηλιάς.

Πολύ κοντά στη Νεροσπηλιά βρίσκεται άλλο ένα σπήλαιο, γνωστό ως “Μικρό Νεροσπηλιάς”. Το σπήλαιο βρίσκεται 30 μέτρα δεξιά από το δρόμο που οδηγεί στη Νεροσπηλιά. Πιο συγκεκριμένα βρίσκεται 500μ ΝΔ της Νεροσπηλιάς (σε ευθεία γραμμή). Η προσπέλαση γίνεται οδικώς μέσω του όχι και ιδιαίτερα βατού χωματόδρομου, ο οποίος ξεκινά από το χωριό Βρύναινα.

Ένα άλλο σπήλαιο, γνωστό ως «Τετράστομο», βρίσκεται ανατολικά του χωριού Βρύναινα και σε απόσταση 3 χλμ. στη θέση που φέρει το όνομα «Τσούκα». Έχει καταγραφεί τελευταία απ’ την σπηλαιολογική εταιρεία. Περιλαμβάνει τέσσερις εισόδους, είναι πολυδαίδαλο, με νερό σε κάποιες αίθουσές του και περιέχει πλήθος από σταλακτίτες και σταλαγμίτες. Για να το προσεγγίσουμε θα πρέπει να προσπεράσουμε τις δύο Μονές, Νέας και Παλιάς Ξενιάς, οπότε φτάνουμε σε μεγάλη δεξιά στροφή με κατεύθυνση δυτική. Μπροστά μας αντικρίζουμε το φαράγγι, το οποίο βλέπαμε αριστερά μας κατά τη διαδρομή, ενώ στα αριστερά μας υπάρχει λιβάδι που το διασχίζει χωματόδρομος. Παίρνουμε τον χωματόδρομο και όταν ανηφορίσει (περίπου στα 250μ) σταματούμε. Δεξιά μας υπάρχει ένα καλά διαμορφωμένο μονοπάτι, στους πρόποδες λευκών βράχων με την ονομασία «Κορυφούλα». Ακολουθώντας το μονοπάτι, μετά από 50μ φτάνουμε σε πλάτωμα. Αριστερά μας αφήνουμε την Κορυφούλα και συνεχίζουμε δεξιά (νοτιοδυτικά) ανεβαίνοντας τους μικρούς βράχους, που μοιάζουν με κατάλοιπα κάστρου (περίφραξη). Φτάνουμε σε επίπεδο βραχώδες έδαφος και αριστερά μας, ανάμεσα στα βράχια, ξεπροβάλλει το μικρό άνοιγμα μιας από τις εισόδους του σπηλαίου, ενώ από πάνω της είναι η κορυφή αυτού του ασβεστολιθικού σχηματισμού.

spilaioΕπίσης αξιόλογο σπήλαιο της περιοχής είναι η Τιτανοσπηλιά, κατακόρυφο βάραθρο στην ανατολική πλευρά από το Φλαμπούρι. Η είσοδός του είναι σχετικά στενή και στη συνέχεια έχει κατακόρυφο κατέβασμα 50 μέτρων. Καταλήγει σε μεγάλη αίθουσα διαστάσεων με εντυπωσιακό διάκοσμο στα βορειοδυτικά της. Στη συνέχεια έχει δεύτερο κατακόρυφο και πολύ πιο στενό κατέβασμα 32 μέτρων όπου και τελειώνει. Για να το προσεγγίσουμε, πρέπει από τους Κωφούς να ανηφορίσουμε ψηλά, ως το διάσελο, λίγο πριν το μνημείο για την πτώση του πολεμικού αεροπλάνου C-130. Διακόσια μέτρα πριν την διασταύρωση αυτή, ένας αγροτικός δρόμος φεύγει δεξιά μας (ΒΔ) κατευθυνόμενος προς την τοποθεσία Κάτω Διχάλα. Αυτός ο δρόμος, 300 μ. πιο πέρα, συναντά μια μικρή αβαθή ρεματιά, όπου αφήνουμε το αυτοκίνητο. Ανηφορίζοντας στα αριστερά της ρεματιάς, θα φτάσουμε σε 5 λεπτά στην είσοδο του βαράθρου.

Στην Όθρυ βρίσκονται ακόμη: η «Γκριτζανότρυπα» λίγο πιο κάτω απ’ την κορυφή του «Πήλιουρα», που είναι ένα βάραθρο 110 μέτρων βάθους. β) το ανοικτό σπήλαιο «Κυδωνίτσας» στη Βρύναινα, που είναι ανοιγμένο σε ασβεστολιθικά πετρώματα, αλλά και πλήθος άλλων όπως των Δύο Αδελφών, της Παρθένου, τα δύο στην θέση Πουρνάρες, το Ασκητοκρέβατο με το Aνώνυμο κοντά του κ.ά.

Φεύγοντας από την Όθρυ, άλλα σπήλαια της περιοχής είναι αυτό της Φυλάκης. Σπήλαιο μικρό, αλλά με όμορφο διάκοσμο και εύκολη πρόσβαση. Βρίσκεται κοντά στον ποταμό Εννιπέα, που έχει τις πηγές του στην Ανάβρα, σε μια βραχώδη πλαγιά ενός ρέματος. Υπάρχει πρόσβαση για το σπήλαιο από αγροτικό δρόμο της περιοχής. Με κατάλληλο εξοπλισμό και φωτισμό ο επισκέπτης θα γοητευθεί από την ομορφιά του σπηλαίου.

Σπήλαια υπάρχουν και στην περιφέρεια Πτελεού. Ο “Μεταξόλακας”, στο Χλωμόν όρος, είναι σχετικά μικρό αλλά το πιο πλούσιο σε διάκοσμο σπήλαιο της περιοχής. Έχει τέσσερις αίθουσες που περνάς από την μία στην άλλη από πολύ στενές τρύπες. Στην τρίτη αίθουσα ο διάκοσμος είναι εκπληκτικός. Όμως και στην “Μπρινιώτισσα”, που έχει είσοδο από τη θάλασσα, δεν έχει εξερευνηθεί ακόμα λόγω της επικινδυνότητας που παρουσιάζει.

Οι πληροφορίες για τα σπήλαια έχουν αντληθεί από την ιστοσελίδα της ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ, από την ιστοσελίδα του ΕΟΣ Αλμυρού, αλλά και από τις ιστοσελίδες των πρώην Δήμων Σούρπης και Πτελεού. Μοναδική σε όλη την προσπάθεια είναι η προσφορά του Κων/νου Ζούπη.